Oppimistyylien
arviointitesti
Seuraava oppimistyylien arviointitesti perustuu D.A. Kolbin
kokemuksellisen oppimisen teoriaan, jota usein pidetään aikuisiän
saavuttaneen henkilön oppimisen perusmallina. Peter Honey ja
Alan Mumford laativat sen pohjalta vuonna 1992 oppimistyylien
arviointilomakkeen, josta testin kysymykset on suomennettu vapaasti
mukaillen.
Oppimistyylit on tässä jaettu neljäksi ryhmäksi, vaikka
jakauma käytännön elämässä ei tietenkään ole näin ehdoton
ja yksiselitteinen. Lisätietoa ja kuvauksen eri oppimistyyleistä löydät
kohdasta Oppimistyylit.
Toimintatavan mukaan jaetut oppimistyylit ovat seuraavat:
- Osallistuja
- Tarkkailija
- Päättelijä
- Toteuttaja
Vastaa testiin miettimällä, miten osuvasti kukin väittämä
vastaa omaa tapaasi toimia tai ajatella. Jos olet jostakin väittämästä
enemmän samaa kuin eri mieltä, napsauta asianomaisen kysymyksen
ensimmäistä vastausvaihtoehtoa. Jos puolestasi olet enemmän eri
kuin samaa mieltä, valitse jälkimmäinen vastausvaihtoehto.
Testi antaa parhaan tuloksen, jos pyrit vastaamaan ensimmäisen
mieleesi tulevan tunteen mukaan ilman pitkällistä harkintaa.
Oikeita tai vääriä vaihtoehtoja ei ole! Käy kaikki
kysymykset läpi ja valitse jokaisen kysymyksen kohdalla jompikumpi
vaihtoehdoista. Jotta yhteenveto olisi luotettava, vastaa
kaikkiin kysymyksiin.
Tulosyhteenvedon saat näytölle painikkeesta Katso tulokset.
Painikkeella Tyhjennä tiedot voit tyhjentää jo valitsemasi
vastaukset ja aloittaa testin uudelleen alusta. (Huom! Testi on
kokeiltu toimivaksi vain Microsoftin Internet Explorer 4.0 ja sitä
uudemmilla selaimilla!)
|